søndag den 17. marts 2019


Den 19.2 blev vi undervist i web 2.0, brugergenererede internetbaserede medier, som f.eks FB, Youtube og Wikipedia

Denne nye teknologi har medført brug for nye didaktiske overvejelser:

Didaktik 2.0
Didaktik 2.0 er en elev og lærergenereret didaktik, modsat didaktik 1.0, som er lærergenereret. 

Hvorfor? 
Iflg Gynther er der kortlagt en række udfordringer i undervisningen som skolen i videnssamfundet står overfor. Nye gratis internetbaserede og frit tilgængelige læringsressourcer er slået igennem i lærernes forberedelseskultur og i elevernes selvvalgte læringsaktiviteter. Lærerne mangler dog didaktiske principper, som kan understøtte planlægning, gennemførelse og evaluering. Der er ikke udviklet didaktiske principper til at understøtte eleverne i deres ofte ikke særlig kvalificerede brug af nettets muligheder. Betingelserne for elevernes videnstilegnelse har ændres sig markant med nettets utallige muligheder, så Gynther vælger at kalde det et paradigmeskift. 
Skolen i dag mangler teorier, begreber, kategorier, principper, værktøjer og praktiske greb til at håndtere det at drive skole i videnssamfundet. Det er kort sagt behov for en ny didatktik, som Gynther kalder Didaktik 2.0. 

Hvordan?
Gynther har med deres bud på en Didaktik 2.0. taget udgangspunkt i praksis. Ved hjælp af metoden ”Grounded Theory”, aktionslæring samt bruger- og forskerdreven innovation har de udviklet didaktiske kategorier som de har eksperimenteret med i praksis. 

Hvad er Web 2.0 
Web 2.0 medier har bl.a. disse særlige karakteristika:
·     Indholdet er brugergenereret
·     Brugerne har fraskrevet sig komercielle rettigheder til indholdet
·     Det er legitimt at bruge hele elle dele af indholdet i nye indholdsformer og kontekster
·     Indholdet er digitalt medieret
Eksempler på web 2.0 medier:
·      Youtube, Wikipedia, Facebook m.v. 
Det er mere præcist at omtale Web 2.o medier som alle gratis internetbaserede, frit tilgængelige medier, hvor det er nettets brugere der har procuceret indhold uden komerciell formål, og som ikke fastholder et ophavsret til indholdet.

Web 2.0 praksisformer
Iflg Gynther er der stor forskel på de forskellige praksisformers anvendelse i læringsmiljøet. ”At søge” ”at samle” ” at remediere” ” at producere og videndele” og ” at kommuniker” er de praksisformer der er i spil. ( Analysen er inspireret af en model udvilket i bogen ”Blended learning)

” At søge”
Kendetegnes ved lav tingliggørelse og lav deltagelse. Trængt ind hos alle- alle surfer/ søger på nettet. 

”At Samle”
Kendetegnet ved lav deltagelse, men høj tingsliggørelse, er en meget udbredt praksis i skolen. Underviseren samler resultaterne af deres informationssøgning, og elever lærer også HVORDAN man samler- ressourcesamlinger med gode links

DISSE OVENSTÅENDE TRE PRAKSISFORMER ER DOMINERENDE I SKOLEN


”At remediere” 
De ressourcer der er fundet gennem søgning og samling remedieres ind i nye medier. 
-      En helt normal hverdagspraksis i dag – primært til web 1.0 medie ( klassiske skoleopgaver, rapporter, oplæg fra et traditioonel afsender- modtager perspektiv) 

”At producere og vidensdele”
Karakteriseres ved høj deltagelse og høj tingsliggørelse- kun slået igennem hos en mindre del af lærererne
Værktøjer som WIKIS, kollektive forfatterværktøjer, blogs mv. 
Lærerne efterspørger nogle værktøjer i form af didaktiske principper når de skal planlægge, gennemføre og evaluere elevernes brug af disse medieformer. 

”At kommunikere”
Karakteriseret ved tingsliggørelse men høj deltagelse- chatten. 

DE TO SIDSTE KUN VAGT UDBREDTE I SKOLEN I DAG. 

Ophavsret, kildekritik, individuel over for kollektiv videnskonstruktion, brug og genbrug af andres materiale m.v. er spm som en didaktik 2.0 må adressere. 

Eleven som didaktiske designere

Gynthers undersøgelse viser også, at eleverne i dag er udover læreren også eleverne også blevet didaktiske designere. Eleverne i skolen, i videnssamfundet tager en lang række valg om mål og indhold. Disse mål handler om valg af aktiviteter, herunder ikke mindst valg af strategier for at nå det mål de har sat op, valg af hvilke ressourcer de vil anvende, og måder at remediere de ressourcer, de har fundet på nettet, ligesom eleverne træffer valg om hvordan et givent slutprodukt skal udformes. 
De didaktiske beslutninger drøftes undertiden med underviseren hvorefter underviser og elever forhandler sig frem til en fælles forståelse, men oftest er det didaktiske design usynligt for læreren og kører paralellt med underviserens didaktiske design og beslutninger. 
Giver underviseren muligheden for at eleverne kan vælge at anvende ressourcer fra nettet, og eller ressourcer som underviseren har valgt, er det tydeligt at lærerens valgte ressourcer fravælges til fordel for ressourcer fra nettet. Skolebilioteket og de traditionelle validerede læremidler, som læreren har valgt, fravælges næsten konsekvent til fordel for de gratis internetbaserede materialer, som eleverne selv har fundet. Dvs didaktikken i skolen er blevet brugergenereret, og brugerne er her båd undervisere og elever. 



Hvordan didaktik 2.0.

I en didaktik 2.0 må underviseren i sit didaktiske design medtænke, at eleverne er didaktiske designere, og forholde sig til dette. 

Det traditionelle didaktikbegreb handler om lærernes valg af mål, indhold, metoder og evalueringsform- I den traditionelle didaktik K1: at gennemføre uv K2: at planlægge uv gennem konkrete valg af mål, læremidler, arbejdsformer K3 at konstruere og begreber om undervisning, dvs anvendels af didaktisk teori til at reflektere over og begrunde de valg og aktiviteter, som ligger på de to forudgående niveauer. Det ny er at eleverne nu også er didaktiske designere, eleverne vælger- med eller uden lærerens input- mellem aktiviteter, hvor de gennemfører læringsaktiviterene (K1) ud fra egne valg- dermed kommer de også til at gennemføre K2 aktiviteter, hvor de udvælger materialer og dermed indhold- MEN undersøgelser viser at eleverne mangler kritiske kompetencer til at reflektere over og begrunde deres valg. – elevernes rolle indeholder ikke K3 niveauet- udviklingen af didaktik 2.0 handler om at udvikle undervisernes K1, K2 og K3 kompetencer i at forholde sig til elevernes didaktiske aktiviteter


Reference: 
Didaktik 2.0 - Læremiddelkultur mellem tradition og innovation
Forfatter:Gynther, Karsten & Christiansen, Rene B.
Redaktør:Gynther, Karsten
Forlag:Akademisk Forlag
Tidsskrift nummer:1
Tidsskrift år:2013
Fra side:43
Til side:56



Ingen kommentarer:

Send en kommentar