søndag den 28. april 2019

Eksamen

Så nærmer eksamen sig med hastige skridt. På mandag skal jeg til vejledning.
Jeg brugte min påskeferie på at læse Hiim og Hippes bog om undervisningsplanlægning for faglærere se evt bogen her: https://nota.dk/bibliotek/bog/undervisningsplanlægning-faglærere#ebook

Min problemstilling er noget med at få fagligt svært stof formidlet enkelt, så det kan være en byggesten for videre læring. Til dette formål har jeg kigget lidt på kognitiv belastnings teorien på engelsk "Kognitive load theory"(CLT):
Kognitiv belastnings teori, er en teori der antager at korttidshukommelsen er begrænset og at en overbelastning kan påvirke færdiggørelsen af en opgave negativt. En af teoretikerne ved navn Sweller, mener at instruktionsdesign kan nedbringe den kognitive belastning hos eleverne. Hans forskning er evidensbaseret og der er evidens for effekt.

I undervisningen på modulet er vi bl.a. blevet præsenteret for flipped classroom som en metode til at flytte den læring der iflg Blooms taksonomi ligger lavest i hierarkiet viden ud af klasserummet og ind i forberedelsen hjemme hos eleven. Dette så der kan frigøres tid til at gå mere i dybden i undervisningen.

Jeg har prøvet at anvende metoden flipped classroom og lavet en kort undervisningsvideo, der formidler de grundlæggende elementer i hjertets anatomi. Jeg har valgt at arbejde med hjertets anatomi, da det er det første organ mine elever præsenteres for og forståelsen af hjertet er fundamental fo forståelsen af sammenhænge i anatomien.

Mine didaktiske overvejelser kan i se i det næste blogindlæg, når jeg har været til vejledning.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar