mandag den 4. februar 2019

Samfund og dannelse

Dannelse (Bildung): 
Dannelse har i årtusinder været en del af den scholastiske verden. Dannelse (Bildung) handler om at blive et ordentligt menneske, et menneske der opfører sig korrekt og reflekterer over handlinger.  Når vi sætter digital foran, må det være noget om: Hvordan vi udtrykker og begår os i og med den digitale verden.

I disse år er vi udsat for en sand medierevolution, som ses i alle samfundets forskellige områder, også i uddannelsesområdet. Lignende er set, ved tidligere medierevolutioner, som da trykkerteknologien eller elektroniske medier fik deres gennembrud. ( Tække og Paulsen: " Digital dannelse" 2015)

Kompetencer (Literacy):
Vi skal være med til at danne de unge mennesker, så de kan omgås digitale medier med omhu og kritisk tænkning. Vi har implicit tænkt, at de unge har medfødte digitale kompetencer (literacy), vi har dog ikke tænkt dannelsesbegrebet med ind.

Erfaringer fra uddannelsesverden er allerede høstet. Mange penge er brugt på at digitalisere undervisningen og udbyttet af investeringerne har ikke altid været lige stort. Det er ikke nok at købe digitale teknologier, der skal også bruges energi på udvikling af kompetencerne i brugen af de digitale teknologier. Vi ved, at det tager tid at indstille sig på nye mediemiljøer, og udnytte dets nye muligheder. (ibid)

Når digitale teknologier anvendes i undervisningen, kan det være svært at følge eleverne i deres anvendelse af teknologierne. Er eleverne med? Eller bruger de tiden på sociale medier - ser Netflix etc. Det er udfordringer forbundet med at anvende de digitale medier, da brugen også åbner for muligheden for uhensigtsmæssige afledninger kommer med ind i læringsrummet.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar